Haastattelulomakkeen "helpot" vastaukset
Tällä sivulla näkyvät haastattelulomakkeen kaikki kysymykset ja
vastausten jakauma niihin, joissa oli valintavaihtoehdot.
Haastattelun aikana käsiteltiin kysymyksiä, joiden numeron perässä on x.
Muihin haastateltavat vastasivat etukäteen www-lomakkeelle.
Tietoturva-arjen tutkimus, syksy 2014
1. Johdanto
Tämä kysely on osa tutkimusta, jossa selvitetään, millaista
kansalaisten tietoturva arjessa on ja millä tavalla siihen voisi tarjota
tukea. Erityiskohteena tällä kerralla ovat älypuhelimet eli sellaiset matkapuhelimet, joilla voi tehdä paljon muutakin kuin soittaa, erityisesti käyttää internet-yhteyttä.
Olet saanut linkin tähän lomakkeeseen TTY:n tietoturvakurssin
opiskelijalta, jonka kanssa olet sopinut myös haastatteluajan.
Opiskelija
- tutustuu vastauksiisi ennen tapaamistanne,
- muodostaa alustavan arvion sinun tietoturvariskeistäsi,
- täydentää sitä haastattelussa kyselemällä tarkentavia kysymyksiä,
- kirjaa vastaukset ja arviot laajempaan näkymäänsä tästä lomakkeesta,
- esittää mahdollisesti suosituksia tai neuvoja tietoturvatoimiksi ja
- keskustelee lopuksi muutamasta aloitteesta tietoturvapalvelujen järjestämiseksi.
Viimeksi mainitun pitäisi tuottaa tämän tutkimuksen syvällisin tieto.
Edeltävät asiat tarvitaan tukemaan sitä, mutta toisaalta ne tarjoavat
eniten tukea sinulle tietoturvasi arviointiin ja edistämiseen sekä
opiskelijalle kurssinsa tavoitteiden mukaiseen oppimisen.
Vastaukset ovat jo tallennettaessa nimettömiä ja vain opiskelija
tietää, keneltä hän on kysellyt. Vastauksia voidaan lainata tutkimusta
julkaistaessa.
Johdantokysymyksissä tarkastellaan tietoturvaa yleisesti, eikä vain älypuhelinten kannalta.
(1) Kuinka paljon tiedät omaa tietoturvaasi uhkaavista tekijöistä? (Huomaa, että nappulan sijasta riittää napauttaa tekstiä. Eos = en osaa sanoa.)
18 (13.4%) Tarpeeksi 47 (35.1%) Olen kohtuullisen hyvin tietoinen. 44 (32.8%) Tietoni ovat puutteelliset. 23 (17.2%) Hyvin vähän 2 (1.5%) Eos tai tyhjä (N=134)
(2) Kuinka paljon uhkat huolestuttavat sinua?
1 (0.7%) Eos tai tyhjä 36 (26.9%) En ole huolissani. 67 (50.0%) Joskus huolestuttaa. 22 (16.4%) Usein huolestuttaa, mutta ei rajoita toimintaani. 8 (6.0%) Huolestuneisuus saa minut välttämään monia toimia. (N=134)
(3x) Onko jokin tietoturvaa koskeva
uutinen (kuitenkin) herättänyt sinussa huolta? Mikä uutinen, millaista
huolta ja aiheuttiko se toimenpiteitäkin? Tuoreita uutisia voi kerrata opiskelijaryhmän tviit-listalla.
(4) Kuinka hyvässä hoidossa arvelet tietoturvasi olevan?
43 (32.1%) Hyvässä 64 (47.8%) Ei hyvässä, ei huonossa 19 (14.2%) Eos tai tyhjä 8 (6.0%) Huonossa (N=134)
(5) Kuinka tärkeitä sähköiset
tietosi, tietovälineesi, viestiyhteytesi ynnä muut sellaiset ovat
sinulle? Haastattelija todennäköisesti kyselee näistä tarkemmin.
Mainitse tässä vain muutama päällimmäisenä mieleen tuleva asia, jonka
pitäisi pysyä saatavilla tai salassa tai ainakin alkuperäisenä.
(6) Kuinka luottavainen olet sen
suhteen, että viranomaiset ja yritykset pitävät hyvää huolta sinun
tiedoistasi, joita heillä on hallussaan? Jos et ole kovin luottavainen,
onko suurin huolesi tietojesi pysyminen saatavilla, salassa vai
alkuperäisinä?
(6x) Tee tarkennuksia tai
täydennyksiä kahteen edellä olevaan vastaukseen. Tavoitteena on saada
selvemmin esille, jos jokin tietoturvan kolmesta sisällöstä korostuu.
Kirjaa tämän kohdan vastaukseksi, jos keskustelu tuo esille autenttisuuden, jäljitettävyyden tai jonkin muun sisällön tärkeyttä. (Jäljitettävyys tarkoittaa kiistämättömyyttä ja sitä, että ongelmia voidaan selvittää ja väärinkäyttäjiä saattaa vastuuseen.)
2. Tausta
(1) Sukupuoli
74 (54.8%) mies 61 (45.2%) nainen (N=135)
(2) Ikävuosia
(3) Työssäkäynti (ensisijaisesti)
75 (56.4%) työssä 29 (21.8%) opiskelija 29 (21.8%) muu (esim. hoidat kotitaloutta tai olet eläkkeellä) (N=133)
(4) Jos opiskelet tai käyt töissä,
kuinka suuren osan tehtävistäsi hoidat tietotekniikan avulla? Vastaa
yhdellä likimääräisellä prosenttiluvulla 0-100.
(5) Kuinka aktiivinen
tietotekniikan käyttäjä olet työ- ja opiskelutehtävien ulkopuolella?
Vastaa yhdellä likimääräisellä prosenttiluvulla 0-100, missä 100
edustaisi tilannetta, että käyttäisit kaiken liikenevän aikasi
nettipuheluihin, -surfailuun, kuvankäsittelyyn, tietokonepeleihin tai
vastaavaan.
(6) Koulutaustasi:
14 (10.4%) peruskoulu 62 (45.9%) toinen aste (lukioon ja ammattikouluun asti) 59 (43.7%) korkea-aste (amk tai yliopisto - suoritettu!) (N=135)
(7) Tietotekniikkakoulutuksesi:
51 (38.1%) vain muun koulutuksen osana 25 (18.7%) omia täydentäviä tietotekniikan opintoja
48 (35.8%) työnantajan tarjoamaa koulutusta 20 (14.9%) tietoteknisen alan tutkinto 28 (20.9%) ei lainkaan (N=134)
(8) Montako vuotta olet käyttänyt älypuhelinta, suurin piirtein?
3. Mitä muuta kuin älypuhelin?
Jos sinulla ei ole muita tietokoneita kuin älypuhelimesi, voit ohittaa kysymykset 2, 3 ja 4 vastaamalla 1-kysymykseen luvun 1.
(1) Montako sellaista tietokonetta on käytössäsi, joihin sinulla on oma tunnus? (Ei tarkoiteta palvelimia eikä keskuskoneita, vaan henkilökohtaista konetta ja tunnusta sen käyttöjärjestelmään.)
(2) Millaisia koneita käytät?
70 (53.4%) pöytätietokone 110 (84.0%) kannettava tietokone 50 (38.2%) tabletti 97 (74.0%) älypuhelin 17 (13.0%) pelikonsoli 16 (12.2%) TV, jossa internet 2 (1.5%) muut (N=131)
(3) Mitä käyttöjärjestelmiä on muissa laitteissasi kuin älypuhelimessasi?
115 (88.5%) MS-Windows 23 (17.7%) Mac OS X 17 (13.1%) Linux 28 (21.5%) Android 18 (13.8%) iOS 4 (3.1%) muu 4 (3.1%) eos (N=130)
(4) Mikä koneistasi on sinulle tärkein? (Minkä tilapäisestäkin menettämisestä koituisi suurin harmi?)
29 (22.3%) pöytätietokone 47 (36.2%) kannettava tietokone 3 (2.3%) tabletti 49 (37.7%) älypuhelin 0 (0.0%) pelikonsoli 0 (0.0%) TV, jossa internet 0 (0.0%) muut 2 (1.5%) (tyhjä) (N=130)
(5) Kuka ylläpitää tärkeintä konettasi?
74 (56.9%) itse 47 (36.2%) perheenjäsen 3 (2.3%) tuttava 19 (14.6%) työpaikka 2 (1.5%) muu (N=130)
4. Yleistä älypuhelimestasi
(1) Minkä niminen älypuhelimesi on?
(2) Minkä vuoden mallia se on?
(3) Kenen se on?
117 (88.0%) oma 16 (12.0%) työpaikan 0 (0.0%) koulun (N=133)
(4) Mikä käyttöjärjestelmä siinä on?
56 (42.1%) Android 17 (12.8%) iOS 44 (33.1%) Windows Phone 1 (0.8%) Meego 1 (0.8%) RIM 5 (3.8%) Symbian 2 (1.5%) muu 7 (5.3%) eos (N=133)
(5) Puhelimessasi on tietysti
tallessa yhteystietoja, joita sen välittömään käyttöön tarvitaan. Onko
sinulla puhelimessasi jotain muita tietoja, joita kuitenkin käytät ensisijaisesti juuri puhelimen kautta? (Jätä salasanat huomiotta tässä - niitä käsitellään tuonnempana.)
93 (69.4%) on, puhelimella itse tuotettuja aineistoja, kuten valokuvia, muistioita, mittauksia, reittejä,... (jätä viestintätiedot ja -sisällöt huomiotta)
9 (6.7%) on, mutta vain sellaisia sisältöjä, jotka olen ladannut siihen muualta ja voin tarvittaessa ladata uudelleen (kuten musiikkia, ei välttämättä ilmaista; jos vain sovelluksia valitse seuraava)
13 (9.7%) on, mutta vain sovelluksia.
13 (9.7%) ei muita tietoja kuin viestinnän tuottamia (tai puhelimessa vakiona olleiden sovellusten päivityksiä)
6 (4.5%) eos (N=134)
(6) Onko puhelimessasi arkoja tietoja, siis sellaisia, joita et soisi toisten näkevän? (Suojauksia käsitellään tuonnempana, joten vastaa tässä niistä riippumatta.)
56 (41.8%) on 69 (51.5%) ei 9 (6.7%) en kerro (N=134)
(7) Jos on, ovatko tiedot
55 (76.4%) omiasi, esim. kirjoittamiasi viestejä, tekstejä, valokuvia tai muualta lataamiasi tiedostoja? (Jätä tässäkin salasanat huomiotta.)
31 (43.1%) tuttavilta saatuja ja heidänkin kannaltaan arkaluonteisia, esimerkiksi viestejä heiltä?
18 (25.0%) työperäisiä, esim. dokumentteja tai sovellusten dataa? 9 (12.5%) En kerro (N=72)
(8) Jos tärkeitä tai arkoja tietoja on, missä ne puhelimessa sijaitsevat?
33 (35.1%) vain muistissa 10 (10.6%) vain muistikortilla 7 (7.4%) molemmilla 36 (38.3%) eos 8 (8.5%) en kerro (N=94)
5. Tietoverkon palveluiden käyttö
Miten paljon käytät verkon palveluita älypuhelimellasi? Lasketaanko käyttökertojesi väli yleensä
tunneissa, päivissä, viikoissa vai kuukausissa? Vai etkö käytä lainkaan?
(1) puhelimen käyttö tunnistautumiseen mobiilivarmenteella
10 (7.5%) tunti 23 (17.2%) päivä 9 (6.7%) viikko 14 (10.4%) kuukausi 71 (53.0%) ei lainkaan 7 (5.2%) (tyhjä) (N=134)
(2) puhelinsoiton tai tekstiviestin käyttö jonkin tuotteen tai palvelun maksamiseen (esim. pysäköinnin).
3 (2.2%) tunti 4 (3.0%) päivä 12 (9.0%) viikko 24 (17.9%) kuukausi 87 (64.9%) ei lainkaan 4 (3.0%) (tyhjä) (N=134)
(3) verkko-ostokset (muu kuin puhelimeen tuleva sisältö tai sovellukset)
1 (0.7%) tunti 1 (0.7%) päivä 7 (5.2%) viikko 34 (25.4%) kuukausi 90 (67.2%) ei lainkaan 1 (0.7%) (tyhjä) (N=134)
(4) median kuuntelu / katselu verkosta (maksulla tai ilman)
11 (8.2%) tunti 50 (37.3%) päivä 26 (19.4%) viikko 15 (11.2%) kuukausi 30 (22.4%) ei lainkaan 2 (1.5%) (tyhjä) (N=134)
(5) verkkopelit (eli pelit, jotka ovat yhteydessä internettiin; myös veikkaus ym.)
3 (2.3%) tunti 10 (7.6%) päivä 7 (5.3%) viikko 9 (6.8%) kuukausi 99 (75.0%) ei lainkaan 4 (3.0%) (tyhjä) (N=132)
(6) keskustelupalstat, blogit (kirjoittajana)
3 (2.3%) tunti 9 (6.8%) päivä 8 (6.0%) viikko 12 (9.0%) kuukausi 99 (74.4%) ei lainkaan 2 (1.5%) (tyhjä) (N=133)
(7) verkkoyhteisöt, sosiaalinen media (pelkkiä kahdenvälisiä nettipuheluita tai pikaviestejä ei lasketa)
26 (19.4%) tunti 36 (26.9%) päivä 8 (6.0%) viikko 13 (9.7%) kuukausi 48 (35.8%) ei lainkaan 3 (2.2%) (tyhjä) (N=134)
6. Joitain yleisiä mahdollisuuksia ja uhkia
(1) Kryptografia ja muut
turvajärjestelyt ovat mahdollistaneet asioita, joita ei ennen osattu
edes kuvitella, kuten asioinnin pankissa kotoa käsin tai nykyään mistä
vain. Oletko joskus kokenut, että olet nimenomaan tietoturvamekanismien
ansiosta voinut tai uskaltanut tehdä jotain uudenlaista? Muita esimerkkejä: täysin yksityinen sähköposti salauksen avulla, anonyymit mielipidekirjoitukset.
10 (7.5%) kyllä, anonymisoinnin ansiosta 42 (31.3%) kyllä, salauksen ansiosta 59 (44.0%) kyllä, vahvan tunnistuksen ansiosta 6 (4.5%) kyllä, jollain muulla tavalla 50 (37.3%) ei (N=134)
(1x) Jos kyllä, avaisitko vähän, mikä uudenlainen on tullut mahdolliseksi?
(2) Mitä uutta vielä pitäisi mahdollistaa verkoitse?
(Äänestäminen? Terveydentilan seuranta tai lääkärintarkastus? Tai
edes oman koneen turvatarkastus? Pääsy rekistereissä oleviin omiin
tietoihin, esim. terveystietoihin? Perheenjäsenten paikannus? )
Verkkopalveluun rekisteröityneiden henkilötietoja saattaa vuotaa
tietomurron seurauksena tai muuten. Oletko varautunut tällaiseen:
(3) - nimimerkkien käytöllä tai vastaavalla tavalla?
28 (20.7%) aina kun voin 36 (26.7%) toisinaan 51 (37.8%) en 15 (11.1%) eos 5 (3.7%) tyhjä (N=135)
(4) - jättämällä kertomatta palveluihin tietojasi?
47 (34.8%) aina kun voin 58 (43.0%) toisinaan 18 (13.3%) en 8 (5.9%) eos 4 (3.0%) tyhjä (N=135)
(5) - jättämällä palveluja kokonaan käyttämättä?
22 (16.3%) usein 64 (47.4%) toisinaan 29 (21.5%) en 18 (13.3%) eos 2 (1.5%) tyhjä (N=135)
(5x) Millaiset rajat olet asettanut
sille, millaisiin palveluihin annat mitäkin henkilötietojasi? Ovatko
rajasi muuttuneet viime vuosina?
(6) Jos puhelimesi katoaa ja voi joutua asiattomien haltuun, mitä teet tai yrität tehdä?
(6x) Mitkä seuraavista käyvät vastauksesta tai haastattelusta ilmi?
55 (43.7%) Yritän soittaa siihen 3 (2.4%) Teen operaattorilla soitonsiirron.
104 (82.5%) Ilmoitan operaattorille liittymän sulkemista varten.
15 (11.9%) Ilmoitan poliisille laitteen sulkemista varten (IMEI:n avulla) 22 (17.5%) jokin muu 7 (5.6%) ei mikään (N=126)
(7) Kenen annat käyttää puhelintasi? Esimerkiksi miten rajaat tilanteet, joissa tarjoat apuasi jonkun tarvitessa puhelinta.
(7x) Missä määrin vastauksesta tai
haastattelusta käy ilmi, että vastaaja tiedostaa harmit, joita asiansa
osaava hyökkääjä pystyy tekemään lyhyessä ajassa?
7. Tietoturvakäytännöt
(1) Mitkä seuraavista olet ottanut käyttöön?
101 (79.5%) itse asettamani PIN-koodi 33 (26.0%) suojakoodi 73 (57.5%) näytönlukitus 8 (6.3%) en kerro (N=127)
(2) Minne kopioit puhelimen tietoja?
55 (40.7%) en kopioi 52 (38.5%) tietokoneelle 10 (7.4%) ulkoiselle muistille 40 (29.6%) verkkopalveluun 2 (1.5%) en kerro (N=135)
(3) Jos kopioit, miten teet sen?
39 (48.1%) "käsin" eli tieto kerrallaan 42 (51.9%) varmuuskopiointiohjelmalla 12 (14.8%) jotenkin toisin (N=81)
(4) Jos käytät varmuuskopiointiohjelmaa, millainen se on?
44 (81.5%) puhelimen oma 10 (18.5%) erikseen hankittu (N=54)
(4x) Tarkentavia huomioita varmuuskopioinnista, esimerkiksi sen säännöllisyydestä ja kattavuudesta?
(5) Oletko tallentanut puhelimen sarjanumeron eli IMEI-numeron jonnekin, josta löydät sen?
20 (14.8%) olen 111 (82.2%) en ole 4 (3.0%) en kerro (N=135)
(6) Onko puhelimessasi jokin etähallinnan tai varkaudenhallinnan järjestelmä?
42 (31.1%) on 87 (64.4%) ei ole 6 (4.4%) en kerro (N=135)
(7) Jos on, mitä voit sillä tehdä?
20 (29.4%) Tyhjentää muistin 16 (23.5%) Estää käyttäjää näkemästä sähköpostejasi tai kalenteriasi 32 (47.1%) Jäljittää sijaintia 8 (11.8%) Jäljittää luvatonta käyttäjää 31 (45.6%) en tiedä 2 (2.9%) en kerro (N=68)
(8) Millä tavoin suhtaudut lataamiesi sovellusten pyytämiin oikeuksiin?
26 (19.8%) Et ole kohdannut tällaisia pyyntöjä. 27 (20.6%) Myönnät ne enempää miettimättä. 21 (16.0%) Luet mitä ne pyytävät ja myönnät sitten. 57 (43.5%) Toisinaan jätät sovelluksen asentamatta, koska se pyytää mielestäsi liikaa. (N=131)
(9) Näkyvätkö yhteystietosi puhelimessa?
102 (77.9%) eivät 3 (2.3%) (vain) kirjoitettuna esim. tarralla 20 (15.3%) (vain) näytöllä 6 (4.6%) sekä kirjoitettuna että näytöllä (N=131)
(10) Onko sinulla salasanoja tallennettuna puhelimeen?
45 (33.3%) on 85 (63.0%) ei 5 (3.7%) en kerro (N=135)
(11) Jos on, miten olet suojannut ne?
29 (47.5%) en mitenkään (mahdollisten PIN-, suoja- ja näyttökoodien lisäksi)
19 (31.1%) kätkemällä omatoimisesti (johonkin muistisääntöön, valokuvaan tms.) 5 (8.2%) puhelimen omalla salasanasuojauksella
4 (6.6%) erikseen hankkimallani sovelluksella 7 (11.5%) en kerro (N=61)
(12) Oletko suojannut muita puhelimessa olevia tietoja?
114 (87.0%) en mitenkään (mahdollisten PIN-, suoja- ja näyttökoodien lisäksi) 7 (5.3%) puhelimen tarjoamalla salauksella 2 (1.5%) erikseen hankkimallani sovelluksella 9 (6.9%) en kerro (N=131)
(13) Mitä olet tehnyt haittaohjelmien torjumiseksi?
(13x) Mitä täydennyksiä edelläoleviin tulee haastattelussa esille?
8. Tietoturvatietoisuus ja osaaminen
(1) Onko jokin puhelimesi tai
sovelluksen antama ilmoitus tai varoitus tarjonnut ahaa-elämyksiä
tietoturvan suhteen? Millaisia?
84 (62.7%) ei 26 (19.4%) eos 12 (9.0%) tietoa uhasta 11 (8.2%) tietoa turvaamistavasta 7 (5.2%) jokin muu ahaa (N=134)
(1ax) Mikä sovellus on tarjonnut ahaa-elämyksen ja millä tavoin se tapahtui? Oliko tapahtuma myönteinen? (Mikä "jokin muu", jos vastattu niin.)
(1bx) Olisitko joskus toivonut tältä tai muulta sovellukselta tarkempaa tietoa, "missä mennään" turvallisuuden suhteen? Esimerkiksi mitä salasanaa ollaan kysymässä, pysyykö jokin tieto tallessa tai kenelle se näkyy?
(2) Kehen/mihin olet ottanut
yhteyttä kohdatessasi tietoturvaongelman tai -uhkan puhelimessasi?
Valitse enintään kaksi tärkeintä.
60 (44.8%) en ole tarvinnut apua 58 (43.3%) perheenjäsenet 15 (11.2%) tuttavat 11 (8.2%) atk-tuki töissä 6 (4.5%) operaattorin atk-tuki 2 (1.5%) tuotetuki 23 (17.2%) www-haku 2 (1.5%) muualta (N=134)
(2x) Oliko apua? Jos hait www:stä, mistä tiesit luottaa ratkaisuun? (Mistä "muualta", jos on niin vastattu?)
(3) Jos ongelmien ratkaisua varten
kehitettäisiin uutta palvelua, mikä seuraavista olisi paras suunta? (A)
Paikka, johon voisi ottaa yhteyttä ja kysyä ratkaisua ja josta voisi
mahdollisesti tilata korjausohjelman tai jossa voisi käydä. (B)
Verkkosovellus, joka tuntisi tarkasti tietokoneiden käyttötapasi ja
koneisiisi asennetut ohjelmistot, ja näiden perusteella pystyisi usein
jo ennakolta antamaan varoituksia (esim. varmuuskopioinnista).
(C) Nykyisiä neuvontapalstoja muistuttava, aiemmista hyvistä
ratkaisuista koottu ajantasalla pidetty tietokanta, josta voi tehdä
tarkkoja hakuja.
64 (47.4%) (A) ihmisneuvoja 22 (16.3%) (B) automaatti 34 (25.2%) (C) luotettava tietokanta 2 (1.5%) mieluummin jokin muu 13 (9.6%) eos (N=135)
(3x) Mitä etuja valitsemallasi on muihin verrattuna? Mitä haasteita siinä pitäisi ratkaista? (Kerro ensin mikä "muu", jos vastasit niin?)
(4) Paljonko 3:ssa valitsemasi tietoturvapalvelu saisi maksaa, jos sillä olisi kiinteä kuukausihinta? Montako euroa/kk?
(5) Kiinteä kuukausihinta ei
välttämättä olisi paras 3:ssa muille kuin B-vaihtoehdolle. Miten
valitsemasi palvelun maksaminen tai maksamattomuus pitäisi hoitaa?
23 (17.8%) yhteiskunnan maksuton palvelu 12 (9.3%) tuotanto yhteisöllisesti ilman maksua 54 (41.9%) sisältyisi nettiyhteyden hintaan
34 (26.4%) sisältyisi maksullisen tietoturvan kokonaispaketin hintaan 6 (4.7%) jokin erillinen kiinteä kuukausimaksu 30 (23.3%) erillinen maksu toimenpiteistä 10 (7.8%) jokin muu malli (N=129)
(5x) Olisiko sinulla ehdotuksia, miten palvelun pitäisi toimia? (Mikä "muu malli", jos on niin vastattu?).
(6) Paljonko nykyään sijoitat tietoturvallisuuteen vuodessa (kaikessa tietojenkäsittelyssäsi)? (tyhjä | eos | euroa yhdellä luvulla ilmaistuna)
(7x) Olisiko vielä muita
tutkimuksen aiheeseen tai toteutukseen liittyviä huomioita? Esimerkiksi,
kuuluisiko älypuhelimen tietoturvallisuuteen jotain muutakin kuin tässä
esillä olleet asiat? (Osaathan ainakin torjua kailotusta.)
(8x) Viimeiset kysymykset
laajentavat siitä huolimatta vielä aihetta. Ensinnäkin haastattelija
paljastaa tässä vaiheessa, mitä hän on etukäteisten vastaustesi
perusteella päätellyt sinun tietoturva-arjestasi: Millaiseen
riskikategoriaan kuulut, millaista tietoturvaa tarvitset ja onko
nykyinen taso sopiva?
Opiskelija vastaa näihin neljään kohtaan jo etukäteen ja
mahdollisesti päivittää vastausta haastattelun perusteella.
Etukäteisarviossa opiskelijalla on vertailukohtana kurssiviikolla 2
nähdyt Oman tietoturvallisuuden puheenvuorot. Tarpeiden kuvailussa hän voi näyttää vastaajalle malliksi omia tietoturvatoimiaan tviit-sovelluksesta.
Ensinnä tietoturvaongelmien todennäköisyys:
61 (45.2%) pieni 61 (45.2%) keskinkertainen 13 (9.6%) suuri (N=135)
(9x) Toiseksi: Syntyvien vahinkojen vakavuus (suhteessa tietojen arvoon ja toipumisen helppouteen):
75 (55.6%) pieni 55 (40.7%) keskinkertainen 5 (3.7%) suuri (N=135)
(10x) Kolmanneksi: Tiivis
erittely suurimmista tietoturvariskeistä, paitsi jos edellä oli 2 x
"pieni". Siinä tapauksessa tai ehkä muutenkin arviota siitä, voisiko
vastaaja toimia nykyistä vähemmin rajoittein esim. tietoverkossa.
(11x) Neljänneksi: Jokin ohje vastaajan tietoturvallisuuden parantamiseksi, jos tarpeen:
(12x) Miltä saamasi arvio
kuulostaa? Pitäisikö asiaa tutkia vielä tarkemmin tai tarkentaa saamiasi
tietoturvaohjeita? (Siihen ei ehkä nyt ole tilaisuutta, sillä jäljellä
on vielä kolme tutkimuksen kannalta tärkeää kysymystä.)
(13x) Miten suhtautuisit
seuraavanlaiseen paikannuspalveluun, jonka voisit liittää älypuhelimeen
tai isompaan tietokoneeseen? Perheesi tai jokin muu ryhmä antaisi
suostumuksensa sille, että heidän puhelimensa kulloinenkin sijainti
näkyisi laitteellasi. Vastavuoroisesti sinä voit asettaa sijaintisi
näkymään tai olemaan näkymättä heille. (Kotimainen esimerkki tällaisesta on F-Securen Lokki)
(14x) Internettiin kytketty
mobiililaite on vähän samantapainen toisiin vaikuttava kulkija kuin
liikenteessä oleva automobiili. Se tai paremminkin sen kuljettaja ei
saisi aiheuttaa harmia muille. Miten suhtautuisit seuraavanlaiseen? Mobiililiittymän haltijoiden
täytyisi ajoittain läpäistä jonkinlaisia "ajokokeita". Sellainen
toteutuisi itsearviointina vähimmillään siihen tapaan kuin
haastattelijan hyvin tuntema stay safe online.
Vähän mutkikkaampi toteutus sisältäisi tämän haastattelukyselyn
tapaisen, jossa kuitenkin vain tietynlaiset vastaukset olisivat oikeita.
Sidottaisiinko kokeen läpäisy henkilöön vai mobiililiittymään?
Liittyisikö vaatimukseen jotain muutakin kuin erilaisten muistutusten
lähettely henkilöille tai liittymiin, joilta suoritus on vanhentunut?
(15x) Tiedon valtateillä kulkeva
kone ei saisi myöskään rikkonaisilla osillaan tai haittaohjelmillaan
tuottaa harmia muille. Mitä sanoisit seuraavasta? Älypuhelimen
pitäisi ajoittain läpäistä tarkastuksia, esim. jonkin ohjelman tekemiä.
Tai puhelimessa pitäisi olla käytössä luotettu prosessorisiru TPM
(trusted platform module, jolla voi osoittaa ulospäin, että puhelin on
riittävän ehjä, jotta esim. mahdollinen virustutka näyttää oikein).
Tarkastuksia on olemassa jo nyt: jotkin palvelut eivät tue kaikkia
selaimia ja niiden versiota. Ne voivat ilmoittaa, etteivät toimi
lainkaan tai eivät sisällä kaikkia ominaisuuksia.
(16x) Edellä ajokokeen ja
katsastuksen ideaa oli esitelty ja varmaan keskusteltukin lähinnä
velvoitteen näkökulmasta. Seuraavassa on muutama motivoiva ajatus. Miten
ne vaikuttavat suhtautumiseesi? Ajokokeen tapainen sovellus voisi
tarjota harjoitusta uudenlaisiin ilmiöihin ja sen kautta voisi saada
tuntumaa omasta osaamisesta ja turvallisuuden paranemisesta. Katsastus
voisi tarjota vihjeita puhelimen suorituskyvyn säätöön tai
turvallisuuden parantamiseen minimiä paremmaksi.
9. Konteksti
(0) Kauanko sinulta suurin piirtein kesti lomakkeen täyttäminen, kaikkiaan, minuutteina?
(1x) Missä vastaaja oli haastattelun aikana?
105 (78.4%) kotonaan 6 (4.5%) työpaikallaan 10 (7.5%) julkisessa sisätilassa 2 (1.5%) ulkona 11 (8.2%) muualla (N=134)
(2x) Haastattelijalla oli käytössään haastattelun aikana
11 (8.1%) paperilomake 111 (82.2%) www-lomake 41 (30.4%) audiopuhelu 1 (0.7%) videopuhelu 1 (0.7%) nauhuri (N=135)
(3x) Suhtautuiko vastaaja
epäröivästi johonkin kohtaan haastattelussa tai ennen sitä? Mihin?
Kertoiko miksi? Tiedätkö itse (muun) syyn?
(4x) Kysyikö vastaaja neuvoja tietoturvaa koskevissa asioissa?
(5x) Haastattelun päivämäärä (muodossa 'pp.kk.')
(6x) Kesto, minuuttia