Tampereen teknillinen yliopisto
Tietotekniikan laitos
Tietoturva-arjen
tutkimus
Tässä on osa kurssin Tietoturva-arki (TTA) opiskelijoille esitettyä johdantoa
tutkimustehtävään. Tutkimuksen tuloksia on kuvailtu erikseen.
Tutkimuskysymykset
Yleisesti tutkimuksen tehtävänä on ratkaista jokin ongelma, joka puolestaan muotoillaan yhdeksi
tai useammaksi kysymykseksi. Tietoturva-arjen kurssilla ongelmana ovat tavallisten ihmisten
arjen tietoturvaongelmat eli se, että monet uhkat pääsevät vaikuttamaan tietotekniikan
päivittäisessä käytössä. Tästä ongelmasta on johdettu joukko osittain päällekkäisiä kysymyksiä,
jotka etenevät yleiseltä ja melko helposti selvitettävältä tasolta erityiseen ja varsin
haastavaan tutkimustehtävään:
- Miten kansalaisten tietoturva-arjen toteutuminen riippuu tietotekniikan käyttötavoista,
osaamisesta ja taustatekijöistä?
- Minkälainen käytännön turvatilanne on kotien tietoteknisissä laitteissa ja niiden
käyttötavoissa?
- Onko totta, että likimain kaikilla tietokoneen käyttäjillä on parannettavaa
tietoturvassaan?
- Voidaanko tunnistaa joitain riskiryhmiä, joille pitäisi tarjota erityistä valistusta
tms.?
- Mitä vastaavaa kuin TTA-harjoitukset voitaisiin tarjota kansalaisten hyödyksi?
- Voisiko sen tehdä vieläpä niin, että siitä muodostuisi tulonlähde?
- Miten ihmiset saataisiin tekemään tehtäviä ja oppimaan?
Miten tutkiminen sopii TTA-kurssille?
Tutkimuskysymysten ratkominen edistää kurssin tavoitteiden mukaista oppimista, sillä siinä
oppii tuntemaan TT-arkea toisten silmin. Yhtenä uutena näkökulmana on myös klassinen
"opettamalla opimme" (ks. docendo discimus), sillä uteleva suhtautuminen saattaa hyvinkin
kääntyä myös toisinpäin ja kyselijä saa vastata teknisiin kysymyksiin. Toisaalta tietenkin
muilta voi olla paljon opittavaa, kuten jo kurssiryhmien sisällä.
Oppimiseen voisi riittää jo silmät ja korvat auki tehty "ekskursio" muutamaan erilaiseen
kotiin. Hyvällä suunnittelulla saavutetaan enemmän:
- tutustuminen tutkimuksen tekoon, mikä on varsin soveliasta yliopisto-opiskelussa, kuten
seuraavatkin;
- ammatillinen kehittyminen niille, jotka jatkavat TT-alalla;
- mahdollisuus innovointiin;
- hyvin suunniteltu perustietojen keruu voidaan toistaa tulevaisuudessa, vaikka silloin
tutkimus muuten ideoitaisiin hieman eri tarkoitukseen kuin nyt. Silloin saadaan nykyistä
täydentävää tietoa ja voidaan havaita muutoksia.